4 tricks til at optimere din ledelse

Hvor skarp er du, når samtalen falder på situationsbestemt ledelse? Hvis du føler konceptet er en underlig udefinerbar størrelse, så bør du lige læse med hér! Hvis du allerede ved hvad det er, og bare har brug for en genopfrisker, eller måske allerede er en haj til det, må du stadigvæk gerne kigge med alligevel – du lærer måske noget nyt.

Hvad er situationsbestemt ledelse egentlig?

Situationsbestemt ledelse er slet ikke så kompliceret og farligt som navnet kunne antyde. Det er nemlig, skåret helt ind til benet, evnen til at omsadle ledelsesstil afhængigt af medarbejder og opgave. Konceptet er udviklet i 80’erne af en af ledelses-videnskabens store profiler, Ken Blanchard, og er i dag en af de mest anerkendte teorier inden for ledelse.

Det er slet ikke så kompliceret, men det er svært, og det kræver at du har overskud og situationsfornemmelse. Skridtet ud af comfort zonen virker grænseoverskridende, og derfor bliver rigtigt mange ledere hængende i den ledelsesstil de normalt bruger… vi kan jo alle sammen godt lide tryghed. Selvom tryghed er godt, er det en skam, at situationsbestemt ledelse ikke er mere udbredt! Det åbner nemlig op for bedre resultater og gladere medarbejdere. Men det kræver at du tør tage skridtet.

For mange er det svært at gennemskue hvordan de omlægger deres ledelsesstil. Og vi forstår dem godt. Hvis det var nemt, var der ingen grund til at skrive det her indlæg. Det kræver en hulens masse træning, og så skader det absolut heller ikke at have de rette værktøjer klar ved hånden.

Så hvad betyder det for mig?

For dig betyder det, at du skal tage stereotypen af hvad en god leder gør, og smide den i skraldespanden. Der er simpelthen ikke en generisk fluebens-liste for ”den gode leder”. Nogle medarbejdere har behov for inklusion og sparring, imens andre har brug for bare at få at vide hvad de skal.

Det er alt sammen situationsbestemt. Derfor er det også situationen der skal bestemme din ledelsesstil.

Du har ansvaret for dine medarbejdere, og det sætter krav til dig som leder. Selv hvis du er drøn god til at multitaske, kan du ikke skabe alle resultater selv. Til gengæld kan du opbygge scenen for andres succes. Og det gør du bedst, når du tør variere din ledelsesstil.

Forestil dig at du står med en opgave. Opgaven kan løses af en erfaren medarbejder eller en helt nyansat. Ville du give de to ansatte de samme instrukser?

Nej? Det var godt. Det var rigtigt godt! For dét er nemlig essensen af situationsbestemt ledelse. Den nyansatte skal have vejledning igennem forløbet. Det behøver den erfarne højst sandsynligt ikke. Faktisk vil den erfarne medarbejder måske føle sig overvåget, hvis du gentagne gange igennem projektet kiggede ham over skulderen.

Hvilke ledelsesstile er det jeg skal kende?

Vi forstår godt, hvis du føler at mængden af ledelsesstile er uoverskuelig. Men det er der faktisk ingen grund til at synes. For overblikket skyld er ledelsesstilene nemlig delt op i fire overordnede kategorier.

 

  • Directing (når du er meget instruerende) – dit fokus er på at instruere medarbejderen grundigt, og du følger op på medarbejderen med jævne mellemrum. Når opgaven er afsluttet, får I evalueret på hvad der var godt, og hvad der kunne bruge et tweak til næste gang.
  • Coaching (du instruerer og coacher meget) – du vejleder igennem tovejskommunikation. Du forklarer hvordan du vil have opgaven løst, men sikrer medarbejderen albuerum til selv at komme med input. Du sørger for at instruere i takt med at opgaven skrider frem, og har fokus på at motivere og rose løbende.

 

 

  • Supporting (du er mere coachende end instruerende) – du har skruet ned for instruktionsniveauet. Til gengæld er du meget opmærksom på at lytte, skabe dialog og udforske muligheder. Du fungerer ikke som primus motor, men står klar med smørelse i form af de rigtige spørgsmål på de rigtige tidspunkter.
  • Delegating (du instruerer og coacher kun en smule) – du stoler 100% på hvad din ansatte laver. Derfor giver du plads til selvstændigt arbejde. Din tiltro til din ansatte betyder, at du er minimalt inde over opgaven. Derfor er det ekstra vigtigt at I forventningsafstemmer på forhånd.

 

Så langt så godt, men hvordan ved jeg hvilken ledelsesstil jeg skal bruge?

Situationsbestemt ledelses hellige gral er, at du forstår din medarbejders situation. Det betyder blandt andet, at du skal kunne bedømme niveauet af motivation, selvtillid og evner. Hvis du lægger fra havn med de kriterier, kan du nemmere udstikke den helt rigtige kurs – eller ledelsesstil i det her tilfælde.

For at gøre processen lidt nemmere, har vi fundet Ken Blanchards egen matrix. Du kan se dén og meget andet om situationsbestemt ledelse på hans hjemmeside; www.kenblanchard.com

Plot din medarbejder ind i matrixen alt efter hvor stort behovet for instruktioner og coaching er. Har din medarbejder 100% styr på opgaven, er der ikke behov for hverken coaching eller instruktioner – altså ledelsesstil 4.

Har du derimod en medarbejder der har nogenlunde styr på opgaven, men stadig har brug for sparring, skal der en smule instruktioner og en del mere coaching til. Det betyder at ledelsesstil 3 passer bedst.

Matrixen er selvfølgelig en forsimpling af virkeligheden. Der er et utal af nuancer imellem de 4 ledelsesstile, som matrixen ikke opfanger, men den giver alligevel et fint overblik.

Stik mig værktøjerne!

Vi ville ønske vi kunne give dig et magisk trylletrick, men som med så meget andet bliver du kun bedre ved at træne. Den åbenlyse måde at styrke dine kompetencer er ved at bruge dem aktivt i din hverdag. I takt med at du får erfaring, vil du opleve, at det bliver lettere at afgøre, hvilken ledelses-kasket der skal trækkes på hovedet.

Det kan selvfølgelig virke skræmmende at træde ud af de trygge rammer, og for første gang tænke ”hvilken ledelsesstil skal jeg vælge?”. Dine valg har konsekvenser, og de fire ledelsesstile kludrer sig helt sammen. Men bare rolig. Du står ikke alene med det problem. I takt med at situationsbestemt ledelse langsomt bliver mere udbredt, udvides repertoiret af værktøjer.

Flere institutioner tilbyder i dag derfor kurser i situationsbestemt ledelse, og alternativt findes der utallige gratis materialer på internettet. Kurser og tekst-materiale giver dig fundamentet for at lære, men det er stadig igennem øvelse og repetition du bliver en situationsbestemt ledelses-mester.


————————————————————-
Hvorfor interesserer vi os for ledelse?

Vi interesserer os for ledelse, fordi god ledelse er en nødvendighed, hvis du vil skabe resultater og trivsel på din arbejdsplads. Du kan have verdens dygtigste ansatte, men hvis du ikke skaber de rigtige rammer, er talenterne spildt.

Vi arbejder med spil, og har i den forbindelse haft muligheden for at lave et spil om ledelse. Spillet blev udviklet i tæt samarbejde med ledelseseksperter og ledere, og har inspireret os til at blive endnu bedre til ledelse. De erfaringer vil vi selvfølgelig gerne give videre til dig, hvilket er grunden til vi har skrevet dette indlæg.

Som et alternativ til alternativet, og fordi vi brænder for situationsbestemt ledelse og spil, har vi udviklet spillet Teamleader.

 

Vi er glade for, at du havde lyst til at læse med!