Digitale spil som hyldevarer - Copenhagen Game Lab
Artikel

Digitale spil som hyldevarer

Vi har længe haft på tegnebrættet, at flere af vores brætspil skulle omsættes til digitale formater, så da Danmark lukkede ned i marts, og hverdagen, opgaverne og prioriteterne skulle redefineres, gav det mening, at vi speedede processen op med at designe flere digitale koncepter. For ærligt talt; hvem kunne (kan) vide, hvornår det igen bliver normalen at have fælles undervisning, temadage og møder, hvor man sammen kan sidde rundt om et brætspil. 

Faktisk har digitale spil været i vores portefølje i de seneste 3 år, men i foråret 2020 tog udviklingen for alvor fart. Derfor er vi stolte over at kunne præsentere digitale koncepter som ‘hyldevarer’ på samme måde, som vi har vores analoge hyldevarer (brætspil). Tidligere har digitale projekter skulle udvikles fra scratch, men nu har vi nogle koncepter, som nemt kan versioneres og tilpasses indhold til forskellige målgrupper. Dette gør, at I som kunder får et design, der er mere brugervenligt, mere gennemtestet og ikke mindst væsentligt billigere at få tilpasset jeres behov. Og vi er kun lige begyndt; der er flere digitale formater undervejs, som hurtigt kan versioneres til forskellige digitale spil. Herunder er et par eksempler på nogle af de nye formater, som vi har arbejdet på. 

 

DINODYST – en digital quiz

I har hørt om det? Statens Naturhistoriske Museum har fået fint besøg af en T-rex. I den anledning har vi udviklet en webapp, som bruges som en interaktiv guide i udstillingen. Samarbejdet med museet har ført til 3 forskellige versioner af dette quizformat, så der både er en DinoDyst, en PlanteDyst og derudover er der endnu en version på vej til zoologisk museum. Dette format rummer både et spil til familier på museumsbesøg, men også til udskolingselever, som kan bruges i undervisning.

Dette quizformat skaber nogle rigtig gode rammer omkring læring. Men det er ikke bare en quiz; der er nogle underliggende spilelementer, der øger konkurrencen, giver ekstra points og skaber en personlig interaktion med emnet. Det har domstolsstyrelsen også fået øjnene op for, så vi er pt i gang med at udvikle et spil til dem udfra de samme rammer. 

 

Det digitale brætspil

Et andet nyt og spændende tiltag er, at vi er i gang med at digitalisere vores brætspil om flysikkerhed. Spillet bliver brugt i undervisningsøjemed til træning af non-technical skills for flypersonale, og den undervisning bliver nu foretaget på distancen.

I en digitalisering af brætspillet forsøger vi at inddrage det unikke ved brætspil i det omfang, der er muligt. Brætspil skaber overblik; både over handling i spillet, men også i det sociale rum, man bevæger sig i. Man sidder sammen, lytter, teambuilder osv, samtidig med at man reflekterer, lærer og evaluerer på indhold. Den fysiske tilstedeværelse af brikker, kort m.m. skaber indlevelse og øger deltagelsen rundt om et bord. Så hvordan får man det omsat til det digitale? 

Vi skaber et format, hvor man sidder sammen – enten i et kursuslokale eller spredt hjemmefra foran en skærm – og får en oplevelse, der minder om et brætspil. Vi finder nye veje at gøre dialogen involverende, nu da man ikke sidder ansigt til ansigt. Og så ser vi også på de fordele, som der følger med digitaliseringen. Fx. kan man samle data på, hvordan deltagerne agerer i spillet, hvilket kan give en kortlægning af præferencer, ønsker og forslag fra deltagerne. Der kan altså komme nogle rigtig fine resultater ud af spillet ifht. brugerinddragelse og opsamling efterfølgende. 

Alt i alt er vi glade for den digitale udvikling hos Copenhagen Game Lab og forventer flere nye ‘hyldevarer’ og nemmere tilgængelige digitale løsninger i fremtiden. 

 

 

Del dette indlæg

Kontakt os