Vi bruger cookies til at forbedre oplevelsen. Klik OK for at acceptere.
OK

Sådan bruger du læringsspil til at udvikle medarbejder kompetencer

“For et land som Danmark er det kvaliteten af arbejdskraften, som afgør, om virksomheden kan følge med i den globale konkurrence”. Sådan står der i rapporten “Nye kompetencer – hele livet”, der er forfattet af Ekspertgruppen for voksen-, efter- og videreuddannelse. Hvis man skal have succes med sin virksomhed, handler det kort sagt om medarbejdernes kompetencer.

Ja, så simpelt er det. Og der er nok ikke mange virksomheder, der er i tvivl om sandheden i det udsagn. Men én ting er at være opmærksom på nødvendigheden af at udvikle medarbejdernes kompetencer. En anden ting er at sætte det i værk. For hvordan er det lige, at man skal gå til det?

Sociale kompetencer skal tillæres, ikke fortælles

Kompetencer er tricky størrelser. I modsætning til viden er det ikke noget, som man bare kan få fortalt – kompetencer skal opøves.

Tag for eksempel sociale kompetencer. Du kan måske godt fortælle din medarbejder hvilke tiltag, der vil gøre ham mere vellidt (“sørg for at lytte mere til andre, bliv på din egen banehalvdel når du taler følelser”, osv.), men hvis han virkelig skal få sin nye opførsel ind under huden, så har han brug for en mulighed for at praktisere den.

 

Sådan udvikler du med læringsspil:

  • Skab et fiktivt handlingsrum hvor dine medarbejdere på uforpligtende vis kan prøve sig selv af. Det kunne f.eks. være et rollespil, eller et specialdesignet brætspil, der simulerer arbejdsgange i din virksomhed.
  • Sæt klare mål. Mange ledere er bange for at sige højt til deres medarbejdere, at de har brug for at blive bedre til noget. Men hvis medarbejderen ikke kender læringsmålet, ved han eller hun ikke hvad der arbejdes hen imod, og øvelserne kan fremstå ligegyldige or irrelevante. Læringsmålene kan indgå i spillet, og blive en del af kriteriet for at vinde.
  • Skab rum til refleksion og bevidstgørelse. Al læring skal forankres, og dette gøres ved, at man bliver bevidst om hvad det er man har lært, og hvordan det kan overføres til ens hverdag. Så hver gang I har brugt spil, skal dine medarbejdere have tid til at analysere, hvad det egentlig var de oplevede i spillet.

Hvad du bør undgå når du bruger læringsspil:

  • Det kan måske virke besnærende at belønne god opførsel med pengegaver eller andre goder. Men dette kan give bagslag. Dels indfører du en konkurrencekultur, hvor medarbejderne ikke har incitament for at hjælpe hinanden, og dels bliver folk hurtigt afhængige af ydre motivationsfaktorer. Det er bedre at pleje en kultur, der handler om at sætte en ære i sit arbejde.

Del dette indlæg

Kontakt os

"Vi er altid klar til at tale spil, adfærdsændring og læring"

Kontakt os

Du skal blot udfylde formularen herunder.

Så kontakter vi dig - helt uforpligtende.

Du er naturligvis også velkommen til at ringe til os.

flying-letter