Vi bruger cookies til at forbedre oplevelsen. Klik OK for at acceptere.
OK

Udfordringen

Oxfam Ibis har et frivilligkorps, der tager ud på skoler og holder oplæg om aktivt medborgerskab og globale udfordringer. I den forbindelse ville de gerne gøre brug af en inddragende spiloplevelse, der kunne lære elever på mellemtrinnet om FNs verdensmål. Helt specifikt skulle det handle om verdensmål 2 og 4; kvalitetsuddannelse og mindre ulighed. Det skulle give eleverne et incitament for at skabe forandring og bruges i forlængelse af oplæggene. Spillet skulle også introducere eleverne til magtanalyse, hvilket kunne give et springbræt til at man kunne arbejde videre med emnerne i fællesskab med sin lærer; eksempelvis som kampagner.

Løsningen

Vi designede et rollespil, hvor eleverne bliver inddelt i forskellige samfundsgrupper i en fiktiv by. De rige landejere, de arbejdsløse, fabriksarbejderne osv skal hver især argumentere overfor resten af bysamfundet, for at få deres forslag vedtaget. Spillet illustrerer en realistisk ulighed, da grupperne helt fra start har fået tildelt et forskelligt antal ressourcer og magtpoint. Dette giver et grundlag at forhandle ud fra på mange niveauer. Eleverne skal tidligt i processen begynde at tænke på, hvorfra de skal få støtten til at forhandle, da samfundsgrupperne har hver sine mål, ressourcer og årsager til at skulle alliere sig med nogle af de andre grupper. 

Resultatet

Oxfam Ibis fik et spil, der udfordrer elever til at tænke kreativt og løsningsorienteret, når det kommer til magtanalyse og forandringstænkning. Det virker meget motiverende for eleverne, at man kan vinde spillet, uanset om man har gode eller dårlige ressourcer i startopsætningen. Eleverne får anvisninger om mulige forslag, som de kan stille i løbet af spillet, men ‘Byen’ er i udgangspunkt udefineret fra start, så alt er åbent til forhandling. 

Der er ingen regler, der definerer rollespillet; spillet slutter med en afstemning, hvorefter læreren kvalitativt vurderer, hvordan de vedtagne forslag kan gavne forskellige grupper. Hensigten er at lærerens aktive rolle til sidst også gør det interessant at arbejde videre med på længere sigt.

 

Kontakt os

"Vi er altid klar til at tale spil, adfærdsændring og læring"

Kontakt os

Du skal blot udfylde formularen herunder.

Så kontakter vi dig - helt uforpligtende.

Du er naturligvis også velkommen til at ringe til os.

flying-letter