Vi bruger cookies til at forbedre oplevelsen. Klik OK for at acceptere.
OK

Udfordringen

Det er et gennemgående problem for alle VUC’er, at der er problemer med at fastholde kursister på fjernundervisningskurser. Som digitale frontløbere søgte VUC Storstrøm efter en ny måde hvorpå man kunne motivere fjernkursisterne, så flere gennemførte deres uddannelser. De ønskede sig desuden, at formatet skulle underbygge “flipped classroom”-metoden, hvor hjemmearbejdet ligger før timen, snarere end efter.

VUC Storstrøm har en blanding af nordtyske og syddanske kursister, og derfor var det vigtigt, at det nye tiltag understøttede samarbejdet på tværs af landegrænserne.

Løsningen

Vi udviklede det digitale flipped classroom spilformat “Global Academy” til VUC Storstrøm. Spillet er en læringsplatform, hvor lærere og kursister kan skabe deres egne gamificerede undervisningsforløb. Formatet lægger op til, at kursisterne skal arbejde sammen på konkurrende teams, hvilket ansporer til både holdånd og en deltagende kultur.

Formatet binder fjernundervisning og konfrontationstimer sammen. Platformen bruges desuden til at holde kontakten mellem kursister og lærere, når de ikke er på skolen.

Resultatet

VUC Storstrøm har taget imod spilformatet med stor entusiasme. Lærerne har fået et fleksibelt værktøj, der lader dem skræddersy deres undervisningsforløb, og kursisterne har fået muligheden for at lave spilindhold til hinanden. Det betyder at vi i dag, på tværs af grænsen, ser kursisterne lave spilbaseret undervisningsmateriale til hinanden. Kursisterne oplever spillet som en anderledes og motiverende form for undervisning, samtidig at fagligheden er fuldt ud på linje med VUC Storstrøms øvrige lærerstyrede undervisning.

Kontakt os

"Vi er altid klar til at tale spil, adfærdsændring og læring"

Kontakt os

Du skal blot udfylde formularen herunder.

Så kontakter vi dig - helt uforpligtende.

Du er naturligvis også velkommen til at ringe til os.

flying-letter