fb-pixel

Digitale læringsspil som hyldevarer

Vi har længe haft en række digitale spilformater på tegnebrættet, så da Danmark lukkede ned i marts og hverdagen pludseligt blev ændret, oplevede vi en større efterspørgsel, der gav anledning til, at vi speedede processen op med at designe flere digitale koncepter.

Digitale læringsspil har været i vores portefølje i de seneste 5 år, men i foråret 2020 tog udviklingen for alvor fart. Derfor er vi stolte over at kunne præsentere digitale koncepter som ‘hyldevarer’ på samme måde, som vi har vores analoge hyldevarer (brætspil). Tidligere har digitale projekter stort set skulle udvikles fra scratch, men nu har vi nogle koncepter, som nemt kan versioneres og tilpasses indhold til forskellige målgrupper. Dette gør, at I som kunder får et design, der er mere brugervenligt, mere gennemtestet og ikke mindst væsentligt billigere at få tilpasset jeres behov. Og vi er kun lige begyndt; der er flere digitale formater undervejs, som hurtigt kan versioneres til forskellige digitale læringsspil. Herunder er et par eksempler på nogle af de nye formater, som vi har arbejdet på.

Billede af hvordan DINODYST ser ud i app'en.

DINODYST - en digital quiz
Har I hørt om det? Statens Naturhistoriske Museum har fået fint besøg af en T-rex. I den anledning har vi udviklet et quiz-spil, som bruges som en interaktiv guide i udstillingen. Samarbejdet med museet har ført til 4 forskellige versioner af dette quizformat, så der både er en DinoDyst, en PlanteDyst og derudover to versioner på vej til Zoologisk Museum - et læringsspil til familier på museumsbesøg, og et til udskolingselever, som bruges i undervisningen.

Det faglige indhold er udviklet af museets eksperter, og formidles gennem en række forskellige quizformater. Man er nødt til at kigge nærmere på og reflektere over de fysiske genstande for at kunne besvare spørgsmålene, og samtidig giver en række forskellige spilgreb en motiverende og legeagtig oplevelse.

Det digitale brætspil
Et andet nyt og spændende tiltag er, at vi er i gang med at digitalisere vores brætspil om flysikkerhed. Læringsspillet bliver brugt i undervisningsøjemed til træning af non-technical skills for flypersonale, og den undervisning bliver nu foretaget på distancen.

I en digitalisering af brætspillet forsøger vi at inddrage det unikke ved brætspil i det omfang, det er muligt. Brætspil skaber overblik; både over handling i spillet, men også i det sociale rum, man bevæger sig i. Man sidder sammen, lytter, teambuilder osv, samtidig med at man reflekterer, lærer og evaluerer på indhold. Den fysiske tilstedeværelse af brikker, kort m.m. skaber indlevelse og øger deltagelsen rundt om et bord. Så hvordan får man det omsat til det digitale?

Vi skaber et format, hvor man sidder sammen - enten i et kursuslokale eller spredt hjemmefra foran hver sin skærm - og får en oplevelse, der minder om et brætspil. Vi har fundet nye veje at gøre dialogen involverende, nu da man ikke sidder ansigt til ansigt. Og så ser vi også på de fordele, som der følger med digitaliseringen. Fx. kan man samle data på, hvordan deltagerne agerer i læringsspillet, hvilket kan give en kortlægning af præferencer, ønsker og forslag fra deltagerne. Der kan altså komme nogle rigtig fine resultater ud af læringsspillet ifht. brugerinddragelse og opsamling efterfølgende.

Alt i alt er vi glade for den digitale udvikling hos Copenhagen Game Lab og forventer flere nye ‘hyldevarer’ og nemmere tilgængelige digitale løsninger i fremtiden.

Kontakt vores CEO, Henning Grubb Basballe på henning@cphgamelab.dk eller tlf.: 26333026, hvis du er interesseret i et nyt digitalt læringsspil.

Del indlæg:
Indkøbskurv

Ingen varer i kurven.

crosschevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram