Onboarding

Onboarding er et vigtigt element i medarbejderrejsen. Det er introduktionen til de indledende processer, hvorpå en eller flere medarbejdere introduceres for virksomhedens værdier, visioner, processer – altså organisationskulturen som en helhed. Læs mere om, hvordan man blandt andet opnår god onboarding – gennem læringsspil, som kan give et overskueligt overblik over sammenhænge og perspektiver i organisationen.

Hvad er god onboarding af medarbejdere?

Det er gennem onboarding, at de nye medarbejdere får de værktøjer og de informationer, som er vigtige for, at de hurtigst muligt kan blive effektive og tilfredse medarbejdere. Rekruttering er én ting, en anden er at få dine nye medarbejdere til at passe ind i kulturen. En vigtig del af organisationens kultur ligger i sammenholdet på tværs af virksomheden – og blandt de forskellige teams.

Her kan læringsspil være en åbenlys metode at tage i brug, når der onboardes. Det giver en rigtig god mulighed for, at man kan lære både medarbejderne og fagligheden at kende, så man også ved, hvem man skal gå til med specifikke problemstillinger.

God onboarding handler altså ikke blot om at forme medarbejderne til at passe ind, men også om at skabe de helt rigtige forudsætninger for, at medarbejderne langsomt kan danne deres egne indtryk og langsomt vokse ind i virksomhedens kultur – uden at de bliver presset og stresset. Det vil i sidste ende holde på medarbejderne.

Onboardingprogrammet er selvfølgelig meget forskellig fra virksomhed til virksomhed – og fra medarbejder til medarbejder. Onboarding er ikke det samme som en orientering, onboarding er en meget længere og mere omfattende process, som kan vare helt op til et år.

Forbedring af onboarding: Digital onboarding og læringsspil

Onboarding handler om, at medarbejderne falder til socialt og fagligt. Fordi vores verden er og bliver mere og mere digitaliseret, er det vigtigt, at onboardingprocesserne og adgang til information er tilgængeligt og brugervenligt. Der er måder, hvorpå du kan forbedre medarbejderonboarding, og der er mange måder, man kan udvide onboardingtræningen med kreative løsninger og inputs.

Hjernen lærer allerbedst, når den udfordres til at tænke kreativt, eller når medarbejderne får mulighed for at interagere med informationen og kulturen. Det kræver, at nogle af processerne bliver mere håndgribelige; gennem øvelser, lege eller ved analoge og digitale læringsspil.

Aktiviteter i forbindelsen med onboarding er altså vigtige, hvis man vil fortælle den gode historie om netop din virksomhed. Det vil hurtigt skabe et solidt tilhørsforhold og tryghed. En onboarding-strategi, der strækkes ud over tid og krydres med forskellige øvelser og aktiviteter, vil være med til at opbevare de mange informationer, som medarbejderne skal tage stilling til. Her kan du tage skridtet videre og introducere interaktivt og gamificeret indhold og læring, som er skræddersyet til netop din virksomheds onboardingsprocess.

Hos Copenhagen Game Lab er vi specialiseret i at udvikle målrettede læringsspil til blandt andet onboarding, som kan hjælpe medarbejderne med hurtigt og effektivt at assimilere samt øge deres engagement og motivation fra start. Nogle af vores læringsspil handler om onboarding i et specifikt emne – enten arbejdskulturen eller de respektive arbejdsopgaver. Mens andre spil fokuserer på at styrke sammenholdet i teamet, teambuilding og teamudvikling. Nogle læringsspil til onboarding kunne være:

Ved dette læringsspil bliver den nye medarbejder introduceret for arbejdskulturen i netop det team, de skal indgå i. Spillet giver mulighed for lære hinanden endnu bedre at kende – ved at blive sat i forskellige situationer og konfliktpotentialer. Spillet kan også sagtens bruges i en re-boardingprocess – og det vil gavne alle parter, nye, såvel som gamle medarbejdere.

Dette læringsspil tager udgangspunkt i onboarding i en digital træningsbane. Her skal man navigere rundt som ansat i en digital supermarkedskæde og de mange regler og procedurer, som hører med.

Den ansatte bliver stillet en række opgaver og kastet ud i forskellige situationer og får undervejs kommentarer om de rigtige – og forkerte – procedurer. Facilitatoren af spillet kan bruge informationen herfra til at vurdere, hvilke afdelinger og arbejdsområder, der skal være særlig fokus på klar information fremadrettet.

Hvorfor er onboarding vigtigt?

Man kan godt sige at onboardingprocessen er blevet ét af de vigtigste områder i medarbejderens ansættelsesperiode. Alt det, der sker – og ikke sker her – vil have stor betydning og konsekvenser for det videre forløb. Derfor er det meget vigtigt, at medarbejderne bliver klædt ordentligt på fra start, så de kan skabe mest mulig værdi for virksomheden senere hen.

Fordelene ved effektiv onboarding er mange; det øger samarbejdet mellem medarbejdere og ledere, det vil skabe mere effektive og engagerede medarbejdere og i sidste ende vil det mindske stress og utilfredshed blandt medarbejderne.

Nogle af de vigtigste ting man kan få ud af et onboardingforløb er:

  • Med en solid onboarding vil medarbejdere allerede fra start blive i stand til at kunne identificere målsætninger og forventninger.
  • Bygge værdifulde relationer og broer mellem medarbejdere
  • Skabe loyalitet og tillid blandt ansatte

Onboarding er altså ikke noget, man skal tage let på – og det er vigtigt, at man hele tiden revurderer, hvorvidt ens onboarding-process er god nok og skaber de ønskede resultater i det lange løb. Mange ansatte forlader arbejdet allerede inden for et år – og det kan godt være en besværlig, men også omkostelig affære for virksomhederne. Med en succesfuld onboarding vil du ikke kun få skabt glade medarbejdere, men også ambassadører for din virksomhed, hvis medarbejderne en dag skal videre.

Tilmeld nyhedsbrev

Vores nyhedsbrev udkommer ca. 8 gange årligt og er din måde at blive inviteret ind i vores læringsspilsverden

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Se privatlivspolitik.