Historierollespil
Udviklet til HistorieLab – National Videnscenter for Historie- og Kulturarvsformidling
Udfordring
HistorieLab står bl.a. for at udvikle spændende og engagerende læremidler til historieundervisningen. De bestilte tre rollespil hos os, der skulle hjælpe lærerne med at gøre undervisningen levende og vedkommende. Rollespil er rigtigt velegnet til historieundervisningen, men fordi det kræver meget forberedelse, kløjs de fleste lærere i det. Vi lavede derfor spillene sådan at de kræver minimal forberedelse: Print, læs igennem og spil!
Løsning
Vi lavede en serie af små rollespil med udgangspunkt i tre nedslag i danmarkshistorien; Besættelsen, Grundloven i 1915 og industrialiseringen. Alle tre forløb er lavet med grundig research, og passer ind som en del af et varieret undervisningsforløb.
Resultat
Eleverne lever sig med stor fryd ind i rollespillene, hvad enten de er frihedskæmpere under 2. Verdenskrig, skruebrækkere eller politikere, der kæmper for kvinder valgret! Her kan man virkelig tale om, at eleverne mærker historiens vingesus på egen krop. Vores lille serie af rollespil bliver med stor begejstring brugt af rigtigt mange lærere. De er gratis tilgængelige fra HistorieLabs hjemmeside og er lette at flette ind i den øvrige undervisning.