Mayday
Udviklet til Aeroteam
Udfordring
De fleste med flyskræk frygter nok maskinfejl mest. Men sandheden er, at de fleste flyuheld sker på baggrund af menneskelige fejl. For at minimere risikoen for fejl, skal piloter og kabinepersonale ikke kun trænes i tekniske skills. Lige så vigtigt er kommunikation, ledelse og beslutningstagen – såkaldte non-technical skills. Aeroteam ønskede at tilbyde sine kunder et engagerende alternativ til Powerpoint slides og retrospektivt casearbejde, hvor kursisterne primært “kigger tilbage” på tidligere uheld.
![Mayday](https://cphgamelab.dk/wp-content/uploads/2022/04/Mayday.png)
![Mayday](https://cphgamelab.dk/wp-content/uploads/2022/04/IMG_0431-460x307-1.jpg)
Løsning
Da flysektoren i forvejen er vant til at arbejde med simulationer, var det oplagt at lave et simulationsbrætspil, der simulerer en flyvetur, hvor praktisk talt alt går galt. Det tvinger crewet til at prioritere begrænsede ressourcer i kampen for at minimere risici, samtidig med at de også er nødt til at balancere sikkerhedshensyn med passagerernes convenience. Ligesom i virkedligheden.
Resultat
Spillet er blevet fast inventar i Aeroteams undervisning, og er blevet solgt videre til Flyvevåbnet og mere end 30 flyselskaber verden over. Flere og flere selskaber i branchen er ved at opdage spillet, og vi har netop sammen med Aeroteam udviklet to nye udvidelser til spillet. Spillene kan købes her.
![Mayday](https://cphgamelab.dk/wp-content/uploads/2022/04/IMG_0423-1024x683-1.jpg)