Orange Leder
Udviklet til Roskilde Festival
Udfordring
Roskilde Festival er et kæmpe maskineri med mere end 30.000 frivillige. Festivalen arbejder målrettet med at styrke kompetencerne hos deres 1000 frivillig-ledere, blandt andet gennem kurser på deres Leadership Academy. Her savnede man et værktøj til at samle og engagere de frivillige ledere på en sjov og anderledes måde. Og en vigtig forudsætning var, at spillet skulle afspejle festivalens helt specielle ånd.
Løsning
I Orange Leder spiller man den nye frivillige leder for en eventgruppe, der er kørt fast. Spillerne træffer beslutninger sammen og skal i fællesskab få styr på gruppen og retning på projektet. Det gælder om at styrke sammenholdet, at motivere de frivillige og om at skabe resultater for og på festivalen. Spillet er en versionering af vores spil om frivilligledelse – Teamleader – og er udviklet i tæt samarbejde med Roskilde Festival for at sikre at både spillets tone og historie passer til festivalen.
Resultat
Fordi Orange Leder er en versionering af et eksisterende spil, kunne vi hurtigere og billigere præsentere Roskilde Festival for et færdigt produkt. Men fordi både terminologi og narrativ blev tilpasset festivalen, føles det som et skræddersyet projekt. Det har været brugt flittigt af de mange frivillige ledere og tilknyttede organisationer, og spillet har fået vældig positiv respons.