Byen
Udviklet til Oxfam Ibis
Udfordring
Oxfam Ibis har et frivilligkorps, der holder oplæg på skoler om aktivt medborgerskab og globale udfordringer. De bad os udvikle en inddragende spiloplevelse om FNs verdensmål 2 og 4; kvalitetsuddannelse og mindre ulighed, og som kunne motivere elever til selv at skabe forandring i forlængelse af oplæggene.
Løsning
Vi designede et rollespil, hvor eleverne bliver inddelt i forskellige samfundsgrupper i en fiktiv by. De rige landejere, småbønderne, fabriksarbejderne osv. har alle ønsker til, hvordan samfundet skal forandres, samt forskellige antal ressourcer og magtpoint. Eleverne får anvisninger om mulige forslag, de kan stille i løbet af spillet, men ‘Byen’ er i udgangspunkt udefineret fra start. Eleverne skal tænke strategisk over, hvor de kan få støtte til deres forslag, da samfundsgrupperne har hver sine mål og ressourcer.
Resultat
Oxfam Ibis fik et spil, der udfordrer elever til at tænke kreativt og løsningsorienteret ift. magtanalyse og forandringstænkning. Det virker meget motiverende for eleverne, at man kan vinde spillet, uanset om man har gode eller dårlige ressourcer i startopsætningen.