Unit Cost Game
Udviklet til Novo Nordisk
Udfordring
Hvordan træner man lederteams i at forstå og effektivt bruge et komplekst kernebegreb for forretningen? Et kernebegreb hvor den mindste misforståelse kan betyde unødvendige omkostninger i millionstørrelsen.
Det var den udfordring, Novo Nordisk stod overfor, da de kontaktede Copenhagen Game Lab i slutningen af 2020. Lederteamsne på deres fabrikker verden over skulle trænes i det komplekse begreb ’unit cost’, hvor små decimaler har store konsekvenser.
Løsning
Løsningen blev ’The Unit Cost Game’. Et digitalt spil, hvor deltagerne styrer en insulinfabrik gennem otte år. Her skal de implementere forskellige tiltag for at optimere fabrikkens unit cost, mens de stadig leverer på efterspørgslen og håndterer de uforudsete situationer, der kommer på en fabrik.
Alle tiltag har en omkostning og en indvirkning på diverse parametre i produktionen, som skal opvejes mod hinanden. Eksempelvis skal deltagerne undgå flaskehalse i produktionen, balancere kort- og langsigtede hensyn, sikre et passende lager og løbende finde tid til LEAN-forbedringer.
Resultat
Spillet blev beta-testet på Novo Nordisks danske fabrikker med stor succes. Det er sidenhen blevet oversat til andre sprog – herunder engelsk, fransk, portugisisk og kinesisk – så det kunne rulles ud til alle Nove Nordisks fabrikker verden over.