Vores bud på rekruttering af graduates

Man kan forstå rigtig meget om en person ud fra den adfærd, som man udviser, når man engageres i et læringsspil. Derfor er det nærliggende at tænke læringsspil ind i rekrutteringsfaser. Her skal man på kort tid afkode, om man har fat i den rigtige kandidat. Selvom man sætter kandidaterne i en fiktiv virkelighed, så afslører de stadig, hvem de er, og hvordan de agerer i forskellige situationer. Det kan hurtigt blive et helt sociologisk feltstudie at observere et læringsspil udfolde sig, hvor magtpositioner og samarbejdsevner bliver sat på spidsen.

 

Spilbaseret tilgang til observation af adfærd

Når det kommer til assessment af graduates eller talenter, så kan et læringsspil være et rigtigt godt supplement til en almindelig case competition. Vores bud på et godt værktøj til at vurdere kandidaterne vil netop være at skippe konkurrenceelementet og i stedet fokusere på samarbejde. På denne måde får kandidaterne udstillet deres evner til at tænke og handle i et fiktivt miljø, som afspejler nogle virkelighedsnære situationer, og derved afslører de både karaktertræk, handlingsmønstre og i høj grad personlighed.

 

Indhold og refleksioner

En stor international virksomhed er i gang med at bruge et af vores læringsspil til rekruttering i deres graduate programme. I løbet af læringsspillet bliver kandidaterne mødt af følgende emner:

 

  1. Situationsbestemt ledelse
  2. Prioritering af ledelsesressourcer
  3. Fastholdelse og motivering
  4. Prioritering af den svære samtale
  5. Bevidsthed om egne præferencer
  6. Ledelse opad
  7. Håndtering af konflikter
  8. Samspil mellem frivillige i forskellige aldersgrupper
  9. Balancen mellem at have fokus på medarbejdere og kolleger og samtidig holde fokus på at skabe resultater og fremdrift

 

Undervejs i læringsspillet er der indbygget refleksionsøvelser, hvor kandidaterne laver mini-handlingsplaner for deres egen udvikling. Kandidaterne bliver observeret og evalueret ud fra flere forskellige parametre; både spilteknisk og personlighedsmæssigt. Denne tilgang kan løse nogle af de udfordringer, som man kan stå med i en rekrutteringsfase. Det handler nemlig ikke om at vinde eller at positionere sig som alfahan med førertrøje på. I dette læringsspil er intet rigtigt eller forkert, men kandidaterne kommer til i et eller andet omfang at blotte både faglige og sociale kompetencer i løbet af spillet, og det er det, der er essensen af den test, som de er i gang med.

 

Vil du vide mere?

Hos Copenhagen Game Lab mærker vi, hvordan interessen for læringsspil vokser kontinuerligt inden for alle mulige forskellige sektorer, og vi er spændte på at følge udviklingen af en spilbaseret tilgang til rekruttering. Skal din virksomhed også prøve at bruge spilbaserede forløb til rekruttering eller har du lyst til at blive klogere på den spilbaserede tilgang til at observere adfærd, så kontakt os endelig på info@cphgamelab.dk.

Tilmeld nyhedsbrev

Vores nyhedsbrev udkommer ca. 8 gange årligt og er din måde at blive inviteret ind i vores læringsspilsverden

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Se privatlivspolitik.

Brug for hjælp?

Kontakt os til en uforpligtende snak, så giver vi et bud på, hvordan I kan bruge spil til at opnå det I ønsker.