Skræddersyede spil
Et skræddersyet læringsspil kan fx bruges til at implementere en ny forretningsstrategi. Eller til at understøtte kultur- og adfærdsændring. Eller formidle kompleks viden til både børn og voksne.
Vi definerer sammen spillets lærings- og procesmål, og herudfra opstår udvikles det overordnede spildesign. I er med hele vejen gennem designprocessen, så vi sikrer, at spillets faglighed er spot on.
Vi har designet en lang række spil, som vi tager afsæt i, når vi udvikler nye spil. Derfor kan vi garanteret designe et spil til jer, uden at det koster en hel bondegård.
Gå på opdagelse i vores showcases nedenfor.
MDI Gaming
En træningsbane i godt købmandsskab
Under Angreb
Et simulationsbrætspil om cybersikkerhed
Plantedysten
Et quizspil som skaber større engagement og mere læring ved besøg i Botanisk Have
Unit Cost Game
En forretningssimulation om produktionsoptimering
Marsbasen
Et semidigitalt klasserumsspil, der dækker hele pensum for Fysik C i gymnasiet
Mazeout
Et spilbaseret behandlingstilbud til patienter med spiseforstyrrelser
Flashpoint
Et spil om forebyggelse af tvang i psykiatrien
Via spillet
Et spil om strategiimplementering
Solum
Et spil om ensomhed, venskab og fællesskaber for unge med særlige behov
Demensdetektiven
Et brætspil om at identificere tidlige tegn på demens til SOSU-assistenter og -hjælpere.
Projektum
Et brætspil om innovation og projektudvikling for børn og unge
Datadysten
Et digitalt quizspil om datasikkerhed
Byen
Et rollespil om forhandlingsteknikker, magtanalyse og forandringer
Historierollespil
En serie af små rollespil med nedslag i Danmarkshistorien; Industrialiseringen, Grundloven i 1915 og Besættelsen
Børneliv
Et spil om faglige dialoger i daginstitutioner på tværs af personale, forældre og ledere
Turbovækst
Et semidigitalt klasserumsspil om katalysatorer og fødevareproduktion
Stop Identitetstyven
Et dialogskabende brætspil om identitetstyveri og forebygning heraf
Fremtiden På Spil
Et simulationskortspil om at nedbryde fordomme om erhvervsuddannelser
Orange Leder
Et simulationsbrætspil om at styrke lederkompetencerne blandt de frivillige ledere på Roskilde Festival
Mayday
Et simulationsbrætspil, der træner piloter og kabinepersonale i kommunikation, ledelse og beslutningstagen
Upcoming
Et museumsspil om at skabe sit eget band og følge det til toppen
Waste Miners
Et semidigitalt klasserumsspil om affaldssortering og cirkulær økonomi
Kids Uni
Et tabletspil til kinesiske børn om at lære engelsk
Dinodyst
Et digitalt formidlingsspil udviklet specifikt til “dinosaurernes Konge” på Statens Naturhistoriske Museum
Jobspillet
Et simulationsbrætspil om at implementere den nye beskæftigelsesreform
Luksus
Et simulationsspil der starter dialog om gældsspiraler og personøkonomi blandt unge
Job i Spil
Et mobilspil som kan hjælpe svage jobsøgende til at blive afklarede om fremtidige muligheder
En Bedre Verden
Et semidigitalt klasserumsspil om fattigdom, klimaudfordringer og lighed mellem kønnene
Luksus II
Et simulationsspil der handler om privatøkonomi
Euro Academy
En læringsplatform hvor man kan skabe sine egne undervisningsforløb
5 Big Bets
Et spil om at implementere en ny strategi i Topdanmark
Domstolsdysten
Et quizspil om retssamfundet
Diabetes På Tværs
Et simulationsbrætspil om udfordringerne ved skift mellem sektorer for patienter med type 2 diabetes
Build A Baby
Et spil om kræft, genetik og arvelighed
BDO Business Game
Et digitalt klasserumsspil der viser revisorfaget og BDO som karrierevej
Mayday (digital)
Tre spil til flypersonale om forskellige aspekter af flysikkerhed
Ask & Liv
En historie med tilhørende aktiviteter, der gør det nemt og sjovt for pædagoger at tage børnehavebørn med ud i naturen
Redningsmissionen
Et spilbaseret undervisningsforløb om matematik og datalogi
Kom I Mål
Et spil om hvordan man navigerer gennem uddannelsesjunglen
Culture Stuff
Et spil om kulturmøder og kulturforståelse, der skal kickstarte samtaler mellem nye internationale studerende på DTU
Læringsspil som organisationsudviklingsværktøj
Hvorfor bruger flere og flere organisationer en spilbaseret tilgang til at udvikle organisationen på tværs af fagligheder, ledelsesniveauer og afdelinger?
Den måske vigtigste grund til dette er en mere udbredt erkendelse af at oplevelses- og erfaringsbaseret læring giver et dybere og mere varigt indtryk end andenhånds læring fra fx en bog eller en foredragsholder. Læringsspil og simulationer er specialdesignede oplevelser af ‘det nye’ der skal læres. Derfor er spil et ideelt redskab til at omsætte teoretisk og abstrakt viden til en relaterbar og praktisk viden.
Spilbaseret læring er aktiverende og involverende. De fleste lærer mere ved at få lov til at prøve sig selv af og sætte egne ord på et emne, end hvis de får det fortalt. Som deltager i et læringsspil befinder man sig konstant i zonen for nærmeste læring. Man afprøver og udforsker, og risikerer ikke at blive talt over hovedet af sig selv. I stedet får man formuleret et vidensfelt ud fra ens eget erfaringsgrundlag og med ens eget sprog. Dette giver en højere transfer value end fx et oplæg, hvor en oplægsholder taler ud fra sin fagspecifikke viden og erfaringer, og derfor muligvis rammer forbi, da modtagerne ikke har samme referencepunkter, som foredragsholderen har.
Læringsspil i forbindelse med forandringsprocesser
Forandringsprocesser giver altid modstand i en organisation. Meget af denne modstand er typisk funderet i en diffus uvished om, hvad der egentlig skal ske, og en bekymring for, hvad forandringerne kommer til at betyde for en selv i praksis.
Hvis man nu har mulighed for at skabe en simuleret virkelighed, der giver deltagerne overblik over hvad det nye kommer til at betyde ift. handlemuligheder og potentielle konsekvenser, så er det muligt at gøre overgangen fra de gamle arbejdsgange til de nye mere smidig. Gennem en digital eller analog business simulation eller læringsspil, kan man give medarbejdere og ledelseslag et oplevet erfaringsgrundlag, der kan give dem et større ejerskab over processen.
Et læringsspil faciliterer samtidig en demokratisk læringsproces, hvor alle kan deltage på lige fod, og det er op til den enkelte at definere for sig selv, hvad der er vigtigt for ham eller hende. Samtidig får deltagerne en engagerende og fælles oplevelse, der inviterer til social læring og derved fungerer som optimalt grundlag for at rykke ved kulturer, mindset og fordomme.
Logistiske og økonomiske fordele ved at bruge læringsspil
Læringsspil kan designes mere eller mindre selvinstruerende, så udrulningen ikke kræver eksterne konsulenter eller særligt trænede eller certificerede facilitatorer. Det koster (næsten) ikke andet end deltagernes tid og den kaffe de drikker, at afholde seminarer og involverende workshops rundt omkring i organisationen. Samtidig vil de ledere og nøglemedarbejdere der har spillet med ud, blive committet yderligere og få lettere ved at videreformidle deres budskaber. Derved kan man ved at benytte et læringsspil som formidlingsplatform skabe engagement og buy-in ude i de fjerneste afkroge af organisationen, uden at det koster spidsen af en jetjager.
Indtænkes et læringsspil som en del af et kursusforløb, vil det også kunne udlånes til kursisterne mellem moduler, som får besked på at spille det med deres kolleger hjemme i deres egne organisationer eller afdelinger. Når de så kommer tilbage på næste modul, vidensdeler kursisterne med hinanden om deres erfaringer med at spille spillet med deres kolleger. På den måde kommer læringsspillet til at understøtte en meget konkret snak om udfordringerne ved at implementere de nye metoder i praksis.
I Copenhagen Game Lab sværger vi til selvinstruerende læringsspil, dvs. at spillereglerne introducerer sig selv gradvist i løbet af spillet. Det er noget, som vi har optimeret og specialiseret os i siden 2014. Vi laver læringsspil, hvor afviklerens rolle er at være fagperson og/eller leder og ikke behøver at tage på kursus forinden. Vores erfaring er at sådanne læringsspil er langt lettere at ’tage ned fra hylden’ og dermed i praksis bliver benyttet langt mere og dermed har en langt større impact.
Udbyttet af en business simulation eller et læringsspil
1) Deltagerne får et fælles sprog og en fælles forståelse af, hvad de nye krav og vilkår kommer til at betyde for den enkelte.
2) Deltagerne får lov at prøve sig selv af i forhold til ’det nye’ og nå til deres egne erkendelser, uden at der er skæbner og karrierer på spil.
3) Deltagerne lærer af og med hinanden og flytter sig som gruppe.
4) Deltagerne får overblik over sammenhænge, processer, handlemuligheder, og får en bedre forståelse for andre aktørers perspektiver.
5) Deltagerne oplever en undervisningsform, som er dokumenteret mere effektiv, aktiverende og engagerende end læring gennem at blive fortalt.
Kontakt Copenhagen Game Lab ApS
Vil du vide mere om læringsspil og spiludvikling, så kontakt Henning Grubb Basballe, Adm. direktør, på +45 2633 3026 eller henning@cphgamelab.dk