VIA Spillet
Udfordring
Et af benene i BDOs VIA strategi handlede om at der skulle udbredes en højere grad af ”Vinderkultur” i organisationen – dog uden at medarbejderne fik alt for skarpe rundsave på albuerne. Hvordan gør man lige det i en decentral organisation med ca. 2000 medarbejdere?
Løsning
VIA spillet er et brætspil, der i en genkendelig virkelighed med kunder og tal konkretiserer begrebet ”vinderkultur” og skaber anledning til at medarbejdere og teams kan diskutere og forstå, hvad det betyder for den enkelte, og hvad det helt præcist er, at ledelsen forventer af forandringer. Spillet er produceret i et stort oplag, så alle kontorer har fået hver deres spil.


Resultat
Medarbejderne har ikke bare taget godt imod VIA strategien – de har omfavnet den med begejstring! Blandt samtlige implementeringstiltag rangerer spillet suverænt i toppen.
Spillet er blevet et kulturelt fænomen i BDO, hvor referencer til det florerer i daglig kommunikation. Den ekstraordinære modtagelse har åbnet ledelsens øjne for læringsspils potentiale, hvilket har resulteret i indkøb af en række yderligere brætspil til strategisk kompetenceudvikling.