Formidling til børn og unge

Børn og unge bruger ufatteligt mange timer på skolebænken på at tilegne sig viden. Derfor er det også essentielt at den tid, de bruger i skolen, bliver brugt fornuftigt, så de faktisk lærer noget. Det er dog ikke nok blot at gøre viden tilgængelig for dem, men det handler derimod om, at gøre viden relevant for dem, så de har lyst til at lære.

Formidling, kommunikation

Hvordan lærer børn og unge bedst?

I elevgrupperne lærer børn og unge meget forskelligt. Nogle har det bedst ved at se og høre om emnet, mens andre helst skal have det i hænderne. Det gør det utroligt svært at vide præcist, hvilken undervisningsform der kommer til at virke.

En af de måder, som børn og unge lærer bedst på, er ved at sikre en varieret undervisning. Variation er nemlig nøgleordet, der får hele undervisningssceancen til at give mening for eleverne. Variation sikrer, at der kommer forskellige læringsstile på spil, hvilket taler til de mange forskellige typer af elever.

Derfor er det vigtigt, at man som lærer formår at møde eleverne i øjenhøjde og vælger forskellige læringsformater i undervisningsplanen. Blandt andet ved at tage læringsspil i brug, som sikrer en anden form for stimulation for børnene.

Hvad er god formidling til børn og unge?

God formidling til børn og unge handler også om at skabe engagement og motivation, hvilket læringsspil er fantastiske til at skabe blandt eleverne.

Når man kigger nærmere på, hvad det er ved spil, der skaber engagement og motivation, så er det typisk fire elementer, der ligger bagved. De fire elementer er konkurrence, narrativet, det sociale og det taktile.

Konkurrence gør det sjovt at deltage i spillet. Det gør, at det føles som om, der er noget på spil. Også selvom der reelt ikke er det, hvilket gør, at spil giver eleverne et naturligt engagement.

Narrativet giver et autentisk formål med at lære. Eleverne har lyst til at deltage, fordi de skal opnå noget specifikt i spillet. Engagerer de sig ikke i spillet, så får de heller ikke slutningen på historien, eller opnår de resultater, de ønskede.

Det sociale aspekt ved spil skaber også motivation, fordi det er sjovt at interagere med ens klassekammerater og lære af og med dem.

Sidst men ikke mindst er der det taktile, hvor man bruger hele kroppen og piller ved ting og sager. Det taktile skaber en foranderlighed i klasselokalet og aktiverer forskellige centre i hjernen, så læringen hænger ved på en ny måde.

Få succesfuld formidling til børn og unge med disse læringsspil

Hos Copenhagen Game Lab har vi udviklet en række læringsspil til børn og unge. Du kan se et par eksempler af de læringsspil, vi har udviklet, nedenfor:

Projektum er et brætspil om innovation i børnehøjde. Hele formålet med spillet er at fremme børn og unges innovations- og projektudviklingsevner, og vise dem at de er mere end kompetente til at tage det første skridt i processen.

I Projektum spiller børnene tre elever fra en lokal skole, der har fået idéen til et projekt og lægger herefter planer for at føre projektet ud i livet. Her skal de i fællesskab træffe beslutninger om, hvordan de vil håndtere projektet for at føre det ud i livet.

Læringsspillet bygger på DIN-modellen, der har fokus på at give bedre og mere innovative processer og resultater, der faktisk har mulighed for at blive implementeret.

Datasikkerhed er et vigtigt, men tørt begreb for mange. Og som ung er det nok ikke det, man tænker mest over, når man begiver sig rundt på nettet. Derfor ville Datatilsynet skabe et undervisningsbaseret spilforløb, der kunne være med til at gøre datasikkerhed til en prioritet for de unge.

Det resulterede i quizspillet Datadysten. Her bliver man gradvist introduceret for sværere og sværere begreber inden for datasikkerhed, så de unge langsomt får en dybere forståelse af kernebegreberne. Såsom eksempelvis rettigheder, typer af personoplysninger og databeskyttelse.

Klasserumsspil.dk

Klasserumsspil.dk er en hjemmeside fyldt med vores semi-digitale spil henvendt til folkeskolen. Hvert spil rummer materiale til et undervisningsforløb, hvor der både er opgaver i spillet såvel som i klasseværelset.

Spillene er udviklet til forskellige fag og emner, hvilket passer perfekt til en emneuge eller et projektforløb.

Klasserumsspil.dk

Tilmeld nyhedsbrev

Vores nyhedsbrev udkommer ca. 8 gange årligt og er din måde at blive inviteret ind i vores læringsspilsverden

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Se privatlivspolitik.