Sådan bruges spil til at udvikle din virksomhed
Spil er god underholdning. Men de kan også være et virkningsfuldt læringsredskab.
Forestil dig, at du er leder af en organisation. Du står foran at skulle træffe en række vigtige beslutninger. Så vigtige, faktisk, at din organisations fremtid afhænger af dem.
Du ville nok ønske, at du vidste lidt mere om situationen. At du havde erfaring at trække på, så du bedre kunne gennemskue følgerne af dine beslutninger.
Det er her spil kan hjælpe dig.
Fyr op under dine medarbejdere
De fleste større organisationer afholder udviklingsdage, kurser og seminarer. Formatet er som regel det samme: I har hyret en konsulent, der kommer ud og fortæller jer om hvordan I kan optimere jeres processer. Måske kommer der papkort og sprittuscher frem, så grupperne kan brainstorme.
Men når man har prøvet dette format et par gange, får man lyst til noget mere inspirerende – noget, der får folk op af stolen.
Business simulation games
I læringsteoretisk sammenhæng snakker man om scenariekompetence – evnen til at forestille sig hvilke scenarier, som ens handlinger afføder. Hver gang du skal træffe et valg, er der en række veje du kan vælge at gå. Nogle af dem er sandsynligvis mere hensigtsmæssige end andre, men det er rigtig svært at vide, før man har været ned af dem.
Den genre af vores spil, som vi kalder for business simulation games, fungerer på den måde, at du (eller dine medarbejdere) bliver placeret i en situation, der i høj grad minder om din virkelighed – bare med et twist. I spillet kan du træffe beslutninger, og med det samme opleve konsekvenserne.
Spillet er et handlingsrum
Det, som spil kan bruges til, er at skabe et handlingsrum hvor du – helt uforpligtende – kan træne at træffe beslutninger.
Et eksempel er spillet Teamleader. Teamleader er et brætspil. Måske er det et ord, der leder tankerne hen på Ludo og Matador. Men Teamleader har ikke andet at gøre med traditionelle brætspil end formatet. Den store forskel er, at Ludo er skabt for at underholde. Teamleader er skabt med henblik på at skabe vidensdeling og reflektion, og det gør hele forskellen.
Spil handler om mestring
Faktisk har spil rigtigt meget tilfælles med undervisning, så det er slet ikke så underligt, at det er velegnet. Ligesom med læring handler spil om mestring. Det er når du mestrer spillet, at du vinder det. I skak skal du forstå hvordan alle brikkerne bevæger sig, og du skal lære at tænke mange træk fremad. Det vi gør, når vi designer spil til til brug i uddannelse eller formidling, er at vi får spillet til handle om det indhold, man skal lære, i stedet for om skaktræk. Ved at mestre det man skal lære, vinder man spillet.
Det er okay at grine
Vi er så vant til at forbinde spil med underholdning, at man godt kan blive lidt bekymret: Er det nu seriøst nok? Er det overhovedet okay at man er godt underholdt mens man lærer? Men sandheden er, at spil ikke er én ting. Det er et format, og derfor kan det handle om hvad det skal være – også at lære. Og faktisk gør det kun gode ting for læringen, at man også kommer til at grine lidt ind imellem!
Fem spilelementer du selv kan indføre
- I stedet for at fortælle folk hvad de skal gøre, så lad dem opleve det. Skal I f.eks. arbejde med svære samtaler, så skriv cases, og sæt medarbejderne til at spille roller overfor hinanden.
- Inddel medarbejderne i hold. Giv dem en holdidentitet, som f.eks. et slogan eller en navn.
- Lav gruppearbejdet til en konkurrence. Dem der bliver færdig først, har de mest originale forslag eller er bedst til at arbejde sammen, får en plade chokolade.
- Spred informationerne. Hvis der er en masse informationer, som deltagerne skal tillære, så klip dit oplæg i stykker, og giv en bid til hver gruppe. Lad grupperne interviewe hinanden.
- Lav et narrativ. Fortæl deltagerne, at de arbejder i en fiktiv virksomhed, som er på vej mod konkurs. Lad deres indsats afgøre hvor godt det går med firmaet.