Sådan sikrer du, at spil i skolen bliver læring og ikke kun leg

16. marts 2022 

Det er afgørende, at spil i skolen bliver til en læringssituation frem for rendyrket leg. Især tre aspekter afgør, om et spil fremmer læring.

Spil har efterhånden fundet sin plads i skolen. Heldigvis – for det er uden tvivl en effektiv måde at skabe engagement hos eleverne. Et afgørende aspekt for, hvorfor spil fungerer som læringsværktøj er, at det giver eleverne et formål med læringen.

Ingen har lyst til at lære noget, der virker ligegyldigt. Heller ikke når man sidder på skolebænken. Der handler det hele om, hvorfor man skal lære alle de her ligegyldige ting – og svaret ligger typisk langt ud i fremtiden. Det er hér, spil kommer ind.

For spil gør formålet håndgribeligt og relevant for eleverne lige nu og her. De engagerer sig, fordi de gerne vil vinde spillet. Eller fordi de vil høre den næste del af historien. Eller fordi de gerne vil bygge den flotte bygning med de ressourcer, de har arbejdet for.

Artiklen fortsætter under billedet.

Der skal være plads til læreren

Et andet vigtigt aspekt ved læringsspil i skolen er lærerens rolle i spillet. Læreren er en fantastisk ressource – også langt mere end spil nogensinde kommer til at være det. Derfor går det heller ikke, at læreren bliver glemt, når spil bliver en del af undervisningen. Spilbaseret læring bør have lærerne som en integreret del af spilforløbet.

Klasserumsspil.dk er en af de gode eksempler, der opnår netop det. For her er læreren i centrum og ikke spillet. Læreren får blot gavn af spilmekanikkerne fra spillene til at skabe et øget engagement og en forbedret læring.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lagring af viden tager tid

Sidst men ikke mindst er det afgørende, at eleverne har tid til at lagre den viden, de bliver præsenteret for gennem spillet. Du kan næsten ikke undgå at lære noget, hvis du går rundt i et veldesignet undervisningsforløb i længere tid ad gangen.

Dog handler det ikke blot om at have et spil, der tager lang tid at gennemføre. Det handler derimod om at udnytte spilmekanikker til at eksekvere undervisningsforløbet, så man får det bedste fra begge verdener.

For selvom spil kan bringe en masse godt, så har eleverne også brug for pauser. Hvor de kommer tilbage til virkeligheden, de kender, så de ikke kun agerer i spilverdenen. Igen er klasserumsspil.dk et glimrende eksempel på dette, da alle spillene er multimodale og foregår over flere undervisningslektioner.

Tilmeld nyhedsbrev

Vores nyhedsbrev udkommer ca. 8 gange årligt og er din måde at blive inviteret ind i vores læringsspilsverden

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Se privatlivspolitik.